Mentale kracht No Comments

Mentale kracht

Mentale kracht

Je hebt bijvoorbeeld een slechte ervaring gehad, welke je telkens op het beslissende moment uit balans brengt. Denk dan aan shift-delete van de computer, waarmee je voorgoed iets uit het systeem verwijdert.
Verbeeld je de slechte ervaring als een stukje film op je computer en verwijder ‘m zelf van je “computer” . Wanneer je dit een aantal keren herhaald, gaat deze associatieoefening zeker helpen! Omgaan met spanning en afleiding & tegenslag en succes. Door mentale training kun je wel een paar stapjes verder komen. Eerst reële doelen stellen. Eruit halen wat er in zit, doordat je allerlei remmende factoren
uitschakelt . In principe doet iemand altijd zijn best, dus daar valt geen winst te halen. Topsporters halen die winst juist met ademhalingsoefeningen-, ontspanningsoefeningen- en verbeeldingsoefeningen. Daarnaast concentratieoefeningen en tot slot een gedachtetraining. Is mijn gedachte haalbaar en geeft die me het gevoel dat ik wil hebben? Dus niet: Ik kan het niet of als ik maar niet weer in de fout ga.

Mentale vaardigheden zijn van invloed op zelfvertrouwen en motivatie. Het heeft absoluut effect. Het kunnen omgaan met spanning en afleiding, in staat zijn om slechte prestaties te verklaren en zelfvertrouwen blijken een belangrijke rol te spelen bij sportieve prestaties. Ze zorgen voor een betere technisch uitgevoerde beweging en voor een verbetering van het persoonlijk prestatieniveau. Erg belangrijk, daar je dus geweldig kunt presteren en toch kunt verliezen door de omstandigheden in de wedstrijd. Ook hier geldt Hou Het Simpel: Onder het motto Als het helpt, waarom niet? Een bepaald ritueel, een ademhalingsoefening vooraf, luisteren naar muziek welke je rustig maakt, het maakt niet uit, als het maar tot doel heeft dat je je doel bereikt. Soms zou je rampscenario’s moeten maken, zodat je gewoon wat te doen in welke situatie, zodat je niet in paniek raakt, wanneer er iets onverwachts gebeurd.

Dus vanaf welk punt pik ik de boel weer op als er iets mis gaat. Je zou niet alleen in de sport, maar ook op (basis) scholen veel meer programma’s mentale training moeten invoeren. Een soort basispakket van wat er allemaal op mentaal, emotioneel en sociaal gebied allemaal komt kijken om tot (sport)prestaties te komen. Zelfbeheersing is dus ook hier weer een wezenlijk onderdeel. Mentaal sterk & hard zijn. In Friesland en in Nederland zijn we vaak bescheiden. Neem maar van mij aan dat die bescheidenheid heel wat medailles in het verleden gekost heeft. Neem dus je ware grootte aan! Ga aan de andere kant niet naast je schoenen lopen. Blijf met beide benen op de grond. Ondanks een groot ego, gewoon zeggen waar het op staat, waar je van baalt, er iets mee doen en het dan ook echt los te laten. Als je dat leert (en dat moet), kun je winnen. Winnen is investeren in verliezen. Je verliest vaker dan dat je wint!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *